Archive for March, 2011

(Kisah benar) proses bercerai susu

Perbualan mak dan anak yang dalam proses bercerai susu…

Situasi 1:

Mak: Adik dah besar… adik tak payah le tek (menyusu) lagi.

Anak: Nak tek jugak… nak tek jugak…

Mak: Kawan-kawan adik kat sekolah (tadika) tak tek dah kan?

Anak: Kawan-kawan kat sekolah pun tek jugak…

Mak: Tak…. kawan-kawan adik minum susu botol kan?

Anak: Minum susu botol tu tek lah… sama lah tu…

Mak: Bila adik nak berhenti tek?

Adik: Nanti adik 10 tahun adik sekolah convent (SK Convent) adik tak tek lah…

Mak: Waaaaa…. lambat lagi tu….!!!

Adik: Tak pe lah… lepas 6 tahun, 7 tahun, lepas 7 tahun, 8 tahun, lepas 8 tahun, 9 tahun, lepas 9 tahun, 10 tahun lah..

Mak: ye lah… ye lah… tak lama lah tu…

 

Situasi 2:

Selepas disahkan hamil…

Mak: Nanti dah ada baby adik berhenti tek tau…

Anak: Kenapa…??

Mak: Nanti baby pun nak tek jugak…

Anak: Tak pe lah… nanti baby tek sebelah sini (kanan) adik tek sebelah sini (kiri).

Mak: Kena tunggu baby keluarlah, baru boleh kongsi tek.

Anak: Bila baby nak keluar?

Mak: Lambat lagi… bulan 9 atau bulan 10.

Anak: Sekarang bulan berapa?

Mak: Bulan 2…

Anak: Lepas bulan 2 bulan berapa?

Mak: Bulan 3…

Anak: Lepas bulan 3 bulan berapa?

Mak: Bulan 4…

Anak: Lepas bulan 4 bulan berapa?

Mak: Bulan 5… lepas tu bulan 6, 7, 8, 9, 10…

Anak: oooo lambat lagi baby nak keluar ni… (sambil muka begitu serius memikirkan sesuatu…)

 

Situasi 3:

Selepas balik dari berjumpa pakar O & G kerana berlaku sedikit pendarahan (pada usia kehamilan 8 minggu)

Mak: Adik, tadi doktor cakap adik tak boleh tek dah… (doktor tak cakap pun, sudah tentu doktor tak tanya adakah masih menyusu kerana melihatkan usia anak terdahulu nak masuk 6 tahun)

Anak: Kenapa…?

Mak: hmmm… tek mak sakit… tek dah habis… tek kena simpan untuk baby nanti…

Sebenarnya tiada alasan… boleh saja meneruskan penyusuan ketika hamil tetapi memandangkan usianya sudah hampir 6 tahun, maka sangat wajar untuknya berhenti menyusu…

Setelah puas memujuk, sesekali menangis teresak-esak meminta terutama sebelum tidur, dilekakan dengan pelbagai cara… bercerita… berbual tentang sekolah… membaca doa… dan lain-lain sehingga terlena… akhirnya dia tidak meminta lagi…

Dengan rasminya dia berhenti menyusu pada tanggal 24 Februari 2011 pada usia 5 tahun 4 bulan…

 

Selamat Datang
Selamat Datang ke laman blog Mom's Choice. Semoga bakal ibu (dan bapa) mendapat manfaat daripada pengkongsian ilmu berkaitan Penyusuan Ibu dalam laman ini.
Takwim
March 2011
M T W T F S S
« Oct   Aug »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Tags
Copy Protected by Chetans WP-Copyprotect.