Kepentingan Zat Besi semasa hamil

Kepentingan Zat Besi semasa hamil

Assalamu’alaikum,

Bagi ibu yang hamil pemeriksaan darah semasa kunjungan bulanan ke klinik adalah perkara biasa. Angka yang selalu menjadi perhatian jururawat yg memeriksa ibu hamil ialah bacaan hb iaitu kandungan hemoglobin di dalam darah.

image

Perhatikan bacaan Hb saya pada minggu ke 25 dan minggu ke 28. Hb 12.3 adalah ideal bagi ibu hamil tetapi hb 10.8 ditandai dgn pen merah menunjukkan kandungan hemoglobin menurun ke paras yg tidak sepatutnya.

Apakah kepentingan hemoglobin? Henoglobin ialah komponen utama yg membentuk sel darah merah. Hemoglobin berfungsi mengangkut oksigen yang diperolehi daripada peparu dan mengedarkannya ke seluruh badan. Jika hemoglobin berkurang maka akan berkuranglah juga oksigen yg boleh diangkut ke sel-sel badan. Kekurangan hemoglobin dalam darah boleh menyebabkan anemia (kekurangan sel darah merah). Kesannya amat berbahaya kepada ibu hamil kerana boleh menyebabkan  keletihan, pucat, kurang tenaga, merencat perkembangan fetus dan boleh menyebabkan kelahiran bayi pramatang.

Oleh itu ibu hamil sangat digalakkan mengambil makanan yang kaya dengan zat besi (iron) seperti ayam, daging, ikan, makanan laut, bayam dan sayuran kekacang. Ibu hamil juga digalakkan mengambil vitamin tambahan yang mengandungi zat besi.

VitaLea Iron Formula

Nota peribadi: Penurunan paras hb di atas disebabkan sy telah kehabiban stok Vitalea selama 3-4 hari.. Hubungi saya utk stok Vitalea anda.

Biz card rear

 

Penyusuan Ibu ketika Hamil

Penyusuan Ibu ketika Hamil

Assalamu’alaikum

Ada 1 persoalan berkaitan penyusuan ketika hamil yang menarik minat saya untuk mengulas..

salam. sy tengah pregnant 4 bulan & bulan 7 ni genap anak sy yg sulung 2 tahun. sekarang im a preggy BF mommy. Mmg sgt2 mencabar. dengn nips sakit tapi ku tahan jugak. anak plak alergi susu lembu yg teruk & dia taknak langsung susu soya
cuba2 jugak bagi. tapi dia baling botol.
apekah cara terbaik utk wean off? leh tak kasi tips?
sbb anak sy baru 20 bulan. bercakap pon belum tahu..if dah leh becakap n faham ape kita kata senang skit kan..huhu

Ibu yang hamil dan dalam masa yang sama masih menyusukan si kakak atau abang sering menghadapi dilema sama ada untuk meneruskan penyusuan atau memberhentikan penyusuan ibu. Antara kebimbangan ibu yang paling biasa ialah

  • risiko keguguran
  • menjejaskan perkembangan bayi dalam kandungan,
  • bayi dalam kandungan tidak mendapat nutrien secukupnya,
  • orang tua kata “susu tu untuk adik dlm perut”
  • tanggapan masyarakat… kelihatan “pelik” bila anak yang “besar” menyusu ketika ibu hamil

Namun begitu ibu masih boleh memilih untuk meneruskan penyusuan ibu walaupun ibu sedang hamil. Tiada rekod, bukti atau maklumat kesihatan yang mengaitkan penyusuan ketika hamil dengan masalah atau kesan sampingan ke atas ibu hamil atau anak dalam kandungan. Walau bagaimana pun ibu akan merasa perubahan yang ketara seperti sakit pada puting, rasa susu berubah dan kuantiti susu berkurang ketika hamil. Ketiga-tiga perkara ini berkait rapat dengan perubahan hormon ketika hamil. Oleh itu dalam sesetengah keadaan, anak akan berhenti sendiri menyusu dari ibunya kerana dapat mengesan rasa yang berbeza dan kuantiti yang berkurang. Walau bagai manapun ada juga anak yang tidak kisah dengan rasa yang berbeza dan kuantiti yang kurang kerana penyusuan baginya lebih kepada inginkan “comfort”, belaian dan dakapan sahaja.

Oleh kerana kesakitan puting berkait dengan perubahan hormom, tiada rawatan atau penyelesaian yang sesuai ututk menghilangkan kesakitan itu. Apa yang boleh dilakukan ialah memendekkan waktu penyusuan, mengurangkan kekerapan penyusuan atau memperbetulkan “latching” seperti meminta anak yang menyusu membuka mulut luas-luas untuk memastikan dia tidak menghisap hujung (puting) sahaja.

Ibu hamil yang pada masa yang sama menyusukan anak yang lebih besar perlu memastikan dirinya mengambil makanan berkhasiat yang seimbang, pertambahan berat badan bersesuaian dengan usia kehamilan dan mendapat rehat secukupnya. Ibu yang sihat tidak perlu bimbang masalah kekurangan nutrien untuk bayi dalam kandungan dan nutrien dalam susu ibu untuk anak besar yang sedang disusukan. Apa yang penting ialah pengambilan makanan yang berkhasiat dan seimbang sesuai dengan keperluan ibu, bayi dalam kandungan dan anak besar yang disusukan. Oleh itu jika semasa pemeriksaan bulanan di klinik mendapati ibu-ibu tiada masalah maka penyusuan ibu masih boleh diteruskan untuk anak yang lebih besar. Malah penyusuan itu masih boleh diteruskan selepas bayi dalam kandungan lahir kelak. Keadaan bila mana ibu menyusukan bayi baru lahir dan si kakak atau abang yang lebih besar dikenali sebagai “tandem nursing”.

Saya kini sedang hamil kandungan ke 4 nak masuk 6 bulan dan masih menyusukan anak ke3 yang berusia 3 tahun. Saya pernah cuba menghentikan penyusuan ibu tetapi nampaknya si anak belum bersedia untuk berhenti. Maka penyusuan masih diteruskan atas permintaan.

sudah 3 tahun ya
sudah 3 tahun ya

 

Namun begitu jika ibu bertekad juga untuk menghentikan penyusuan ibu kerana anak sudah “besar” dan penyusuan sudah lengkap 2 tahun maka ibu perlu menyediakan si anak untuk sama-sama bersedia untuk berhenti menyusu. Bagaimana menghentikan penyusuan ibu? Boleh baca artikel saya yang terdahulu… “Wean Like A Winner” di sini dan kisah saya menghentikan penyusuan anak ke2 pada usianya 5 tahun di sini.

Dalam kes kehamilan yang bermasalah atau ibu ada sejarah keguguran pada kehamilan yang lalu, ibu boleh mendapatkan nasihat doktor atau pakar perbidanan sama ada mahu meneruskan penyusuan atau memberhentikan penyusuan ibu. Kemungkinan untuk berlaku keguguran adalah antara 16-30% pada awal kehamilan namun tiada kajian yang mengaitkannya secara langsung dengan penyusuan ibu.

Kesimpulannya, ibu-ibu boleh memilih sama ada untuk memberhentikan atau meneruskan penyusuan ibu ketika hamil. Bagi ibu-ibu yang bercadang untuk meneruskan penyusuan ibu, pastikan ibu-ibu mengambil makanan berkhasiat yang seimbang sesuai dengan keperluan ibu, bayi dalam kandungan dan anak besar yang disusukan. Pengambilan supplemen tambahan digalakkan bagi menampung kekurangan nutrien yang diperolehi daripada menu harian.

Set Kehamilan
Set Kehamilan

 

 

Rujukan: breastfeedingbasics.com