Posts Tagged ‘susu ibu’

Polisi Penyusuan Ibu Kebangsaan

polisi

Perlukan konsultasi? Hubungi saya

front

Mom's Choice Logo

Kehamilan dan nutrisi

Assalamu’alaikum,

Ibu-ibu yang hamil perlukan nutrisi yang cukup dan seimbang untuk keperluan dirinya dan memastikan bayi dalam kandungan berkembang dengan sihat. Pemakanan yang seimbang mengandungi karbohidrat, protein, lemak, viamin, mineral, serat dan air pada kadar yang mencukupi. Nutrisi yang seimbang boleh diperolehi daripada pemakanan harian. Pengambilan makanan tambahan atau supplemen digalakkan untuk menampung kekurangan nutrisi yang diambil melalui pemakanan harian.

Nutrisi untuk ibu hamil

Nutrisi untuk ibu hamil

Antara vitamin yang penting untuk ibu-ibu hamil:

1. Asid folik atau folat – komponen vitamin B yang penting untuk perkembangan otak dan sel saraf bayi dalam kandungan, mengelakkan kecacatan saraf neural, otak dan saraf tunjang dan mengurangkan risiko kelahiran pramatang (bayi tidak cukup bulan). Sumber asid folik boleh diperolehi daripada sayuran hijau, bijirin, kekacang dan buah-buahan sitrus seperti buah limau/oren.

2. Kalsium – penting untuk menguatkan tulang dan gigi, dan membantu melancarkan sistem peredaran darah, sistem saraf dan otot. Sumber kalsium boleh diperolehi daripada susu, yogurt dan keju.

3. Vitamin D – membantu penyerapan kalsium dan fosforus untuk menguatkan tulang dan gigi. Penting untuk perkembangan tulang dan gigi bayi dalam kandungan. Juga diperlukan untuk kulit dan mata yang sihat. Boleh didapati melalui susu, telur dan minyak ikan.

4. Zat besi (ferum/iron) – komponen penting untuk pembentukan hemoglobin dalam sel darah merah, mengelakkan anemia (kekurangan sel darah merah), mengurangkan risiko bayi kurang berat badan dan kelahiran pramatang. Sumber boleh didapati melalui daging merah, ikan, kekacang, gandum dan oat.

5. Vitamin C – antioksidan yang memelihara tisu badan, membantu penyerapan zat besi dan meningkatkan sistem imunisasi. Boleh didapati melalui pengambilan makanan seperti buah-buahan sitrus (limau), strawberi, betik, tomato dan ubi kentang.

Keperluan nutrien di atas boleh didapati melalui pemakanan harian. Namun begitu ibu-ibu yang hamil perlu menggandakan kuantiti nutrien tersebut bagi menampung keperluan nutrisi bagi perkembangan fetus di dalam kandungan.  Contohnya zat besi (iron) diperlukan dalam kuantiti yang lebih banyak bagi ibu hamil untuk menghasilkan lebih banyak hemoglobin dalam sel darah merah kerana hemoglobin berfungsi mengangkut oksigen dalam darah. Ini bagi memastikan bekalan oksigen kepada fetus mencukupi untuk perkembangannya.

Pada trimester pertama kehamilan selalunya ibu-ibu mengalami loya dan muntah yang kerap menyebabkan kurang selera makan dan kehilangan nutrisi yang sepatutnya diserap oleh badan. Oleh itu pengambilan supplemen boleh menampung kekurangan nutrisi tersebut. Cadangan supplemen untuk ibu hamil:

 

Set Kehamilan

Set Kehamilan

Satu lagi nutrien yang sangat penting untuk ibu hamil ialah PROTEIN. Ia penting untuk membekalkan asid amino untuk membina sel-sel, tisu dan organ di dalam badan terutamanya untuk pertumbuhan fetus dalam kandungan. Sumber protein boleh didapati daripada susu, ikan, daging, telur dan kekacang.

Amatlah digalakkan ibu-ibu mengambil nutrien tambahan yang mengandungi protein yang tinggi semasa hamil.

esp

 

ESP mengandungi 22 jenis asid amino perlu termasuk 9 asid amino penting, mengandungi kalsium, vitamin B, tiamin (B1), riboflavin (B2), niasin (B3), zat besi (iron) dan natrium. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan memberi tenaga berpanjangan kepada ibu hamil. ESP juga diminumkan sebagai milk booster (penggalak susu ibu) yang membantu meningkatkan penghasilan susu ibu dan menjadikan susu ibu lebih pekat. Di samping itu ESP membantu memudarkan parut dan mencantikan kulit. ESP dihasilkan daripada soya berprotein tinggi yang tidak diubah secara genetik (non-GMO soy).

Hubungi kami untuk konsultasi peribadi.

name kad shaklee 1

p/s Sekiranya anda adalah ibu baru (anak pertama) ada sesuatu yang menarik untuk anda…hubungi segera ya…

 

Sumber rujukan: americanpregnancy.org, mayoclinic.org, healthline.com, jurnal the american college of o&g

(Kisah benar) proses bercerai susu

Perbualan mak dan anak yang dalam proses bercerai susu…

Situasi 1:

Mak: Adik dah besar… adik tak payah le tek (menyusu) lagi.

Anak: Nak tek jugak… nak tek jugak…

Mak: Kawan-kawan adik kat sekolah (tadika) tak tek dah kan?

Anak: Kawan-kawan kat sekolah pun tek jugak…

Mak: Tak…. kawan-kawan adik minum susu botol kan?

Anak: Minum susu botol tu tek lah… sama lah tu…

Mak: Bila adik nak berhenti tek?

Adik: Nanti adik 10 tahun adik sekolah convent (SK Convent) adik tak tek lah…

Mak: Waaaaa…. lambat lagi tu….!!!

Adik: Tak pe lah… lepas 6 tahun, 7 tahun, lepas 7 tahun, 8 tahun, lepas 8 tahun, 9 tahun, lepas 9 tahun, 10 tahun lah..

Mak: ye lah… ye lah… tak lama lah tu…

 

Situasi 2:

Selepas disahkan hamil…

Mak: Nanti dah ada baby adik berhenti tek tau…

Anak: Kenapa…??

Mak: Nanti baby pun nak tek jugak…

Anak: Tak pe lah… nanti baby tek sebelah sini (kanan) adik tek sebelah sini (kiri).

Mak: Kena tunggu baby keluarlah, baru boleh kongsi tek.

Anak: Bila baby nak keluar?

Mak: Lambat lagi… bulan 9 atau bulan 10.

Anak: Sekarang bulan berapa?

Mak: Bulan 2…

Anak: Lepas bulan 2 bulan berapa?

Mak: Bulan 3…

Anak: Lepas bulan 3 bulan berapa?

Mak: Bulan 4…

Anak: Lepas bulan 4 bulan berapa?

Mak: Bulan 5… lepas tu bulan 6, 7, 8, 9, 10…

Anak: oooo lambat lagi baby nak keluar ni… (sambil muka begitu serius memikirkan sesuatu…)

 

Situasi 3:

Selepas balik dari berjumpa pakar O & G kerana berlaku sedikit pendarahan (pada usia kehamilan 8 minggu)

Mak: Adik, tadi doktor cakap adik tak boleh tek dah… (doktor tak cakap pun, sudah tentu doktor tak tanya adakah masih menyusu kerana melihatkan usia anak terdahulu nak masuk 6 tahun)

Anak: Kenapa…?

Mak: hmmm… tek mak sakit… tek dah habis… tek kena simpan untuk baby nanti…

Sebenarnya tiada alasan… boleh saja meneruskan penyusuan ketika hamil tetapi memandangkan usianya sudah hampir 6 tahun, maka sangat wajar untuknya berhenti menyusu…

Setelah puas memujuk, sesekali menangis teresak-esak meminta terutama sebelum tidur, dilekakan dengan pelbagai cara… bercerita… berbual tentang sekolah… membaca doa… dan lain-lain sehingga terlena… akhirnya dia tidak meminta lagi…

Dengan rasminya dia berhenti menyusu pada tanggal 24 Februari 2011 pada usia 5 tahun 4 bulan…

 

Wean Like A Winner

Pernahkah mendengar slogan “Membesar bagai Johan” dalam iklan susu formula sekitar tahun 80an?? Benarkah anak-anak susuan susu formula itu telah membesar dengan jayanya?? Istilah “membesar” itu sendiri mempunyai tafsiran yg pelbagai… Artikel ini tidak mahu bicara lanjut tentang perkara membesar bagai johan itu… Fikir-fikirkanlah…

Wean like a winner… bercerai susu bagai juara!! Mengapa?

Kerana…

  1. Bayi menyusu seawal 1 jam pertama sebaik dilahirkan. Bermakna bayi telah mendapat khasiat kolostrum yang tidak ternilai harganya. Kolostrum yang hadir hanya sekali sepanjang hayat seorang manusia!
  2. Bayi telah menyusu secara eksklusif selama 6 bulan pertama… tanpa susu formula atau minuman lain waima air masak. Bermakna bayi telah mendapat khasiat sepenuhnya susu ibu. Bayangkan setiap inci tubuh badan bayi yang membesar dari sedetik usianya hingga 6 bulan adalah terbina daripada asid amino (protein), karbohidrat, kalsium, zat besi dan nutrien-nutrien lain yang disalurkan oleh titis-titis susu ibu… alangkah!
  3. Bayi diperkenalkan dengan makanan pejal pertamanya hanya selepas 6 bulan tetapi penyusuan ibu masih diteruskan sehingga 2 tahun. Bayi masih mendapat khasiat kebaikan susu ibu. Yang lebih penting selepas tempoh ini hubungan keakraban (bonding) ibu dan anak tetap terjalin erat.
  4. Bayi dan ibu boleh saja memberhentikan penyusuan ibu (bercerai susu) pada bila-bila masa selepas 2 tahun tetapi ada juga bayi (dan ibu) yang tidak mahu “berpisah”. Bayi yang menyusu daripada ibu masih mendapat nutrien yang terdapat pada susu ibu yang segar.

Mereka telah menjadi JUARA !!!

Bercerai susu (weaning off)

Ramai para ibu tertunggu-tunggu usia anak mencecah 2 tahun kerana dirasakan di situlah ukuran kejayaan ibu menyusukan anak sebagaimana yg telah digariskan di dalam Al Quran mengenai penyempurnaan penyusuan anak sehingga usia 2 tahun.

Sebab-sebab ibu mahu bercerai susu:

  1. ibu sudah bersedia untuk hamil semula atau ibu sedang hamil; atau
  2. ibu yang tandem nursing sebelum ini ingin menumpukan perhatian untuk melengkapkan penyusuan si adik pula; atau
  3. ibu tidak mahu lagi mengusung breast pump dan peralatan penyusuan ibu ke pejabat setiap hari; atau
  4. ibu tidak mahu orang sekeliling memandang serong kerana anak ‘sudah besar’ masih menyusu badan; atau
  5. ibu sudah penat!!

Namun begitu ibu-ibu tidak perlu tergesa-gesa untuk menceraikan susu sebaik anak mencecah usia 2 tahun 1 hari! Proses bercerai susu memerlukan ‘persetujuan’ kedua-dua pihak iaitu ibu dan anak. Selalunya ibulah yang telah bersedia untuk memberhentikan penyusuan ibu tetapi jarang sekali anak yang telah menyusu selama 2 tahun itu menolak susu ibunya.

Memberhentikan penyusuan ibu boleh dilakukan secara perlahan-lahan.

  1. Beritahu anak bahawa dia ‘sudah besar’ dan boleh mula kurang menyusu
  2. Kurangkan sesi penyusuan sebaliknya gantikan dengan makanan pejal yang lebih mengenyangkan
  3. Habiskan stok susu (iaitu EBM) di dalam simpanan
  4. Tawarkan hanya direct feeding terutama pada waktu malam (proses menghentikan penyusuan malam adalah yang paling sukar!)
  5. Tawarkan susu ibu hanya apabila anak minta
  6. Tidak perlu memaksa anak minum susu formula sebagai ganti susu ibu. Jika anak tidak mahu tawarkan apa saja minuman yang berkhasiat seperti susu segar, minuman koko atau malt,  fresh juice dan lain-lain
  7. Kekalkan hubungan akrab dengan anak seperti mendakap dan bermesra dengannya pada bila-bila masa

The winner is…..

Nour Insyirah Syamimie

Hari ini 11 Oktober 2010 genap usia Nour Insyirah Syamimie 5 tahun… dan dia masih menyusu badan 🙂

Induced Lactation (Mencetuskan Penyusuan Ibu)

Artikel ini ditujukan khusus kepada ibu-ibu yang mengambil anak angkat dan berusaha untuk menjadi ibu susuan kepada anak angkat.

Mencetuskan penyusuan ibu atau induced lactation bagi ibu angkat yang hendak menyusukan anak angkat bukanlah perkara mudah kerana biasanya ibu-ibu ini tidak pernah hamil atau tidak pernah melahirkan anak sebelum itu. Jadi proses pembentukan dan kematangan kelenjar mamari seperti yang dialami semasa proses kehamilan tidak pernah berlaku kepada ibu-ibu ini. Namun begitu ini tidak boleh menjadi penghalang untuk ibu-ibu angkat berusaha untuk menghasilkan susu ibu untuk diberikan kepada anak angkat mereka.

Memberikan susu ibu kepada anak angkat bukanlah semata-mata untuk tujuan menjadikan anak itu muhrim kepada ibu bapa angkat tetapi lebih kepada memberikan makanan terbaik untuk bayi. Susu ibu tetap yang terbaik berbanding susu formula. Seperti yang dinyatakan oleh Dr Jack Newman di dalam bukunya, “The Ultimate Breastfeeding Book of Answers”, susu formula bukanlah pilihan kedua terbaik selepas susu ibu. Susu formula adalah pilihan keempat selepas susu perahan ibu dan susu ibu dari ibu susuan.

Semasa kehamilan badan wanita akan meningkatkan penghasilan hormon progesteron dan estrogen (dirembeskan oleh ovari) dan hormon prolaktin (dirembeskan oleh kelenjar pituitari) untuk menyediakan payudara untuk penyusuan ibu. Di akhir kehamilan, aras progesteron dan estrogen akan menurun manakala aras prolaktin akan bertambah untuk memulakan penghasilan dan pengeluaran susu ibu di payudara. Prosedur inilah yang cuba ditiru untuk membolehkan ibu-ibu yang tidak pernah hamil mengalami proses mencetuskan susu ibu di payudara mereka. Apabila susu ibu sudah berjaya dihasilkan maka langkah seterusnya menjadi lebih mudah iaitu meningkatkan dan mengekalkan penghasilan susu ibu.

Bilakah induced lactation harus bermula?

Sebaik-baiknya lebih awal bermula lebih baik hasil yang akan diperoleh dalam usaha untuk mencetuskan susu ibu. Sebagai contoh, ibu boleh bermula 6 bulan atau lebih awal sebaik sahaja mengambil keputusan menerima bayi angkat untuk menyediakan susu ibu kepada bakal bayinya.

Persediaan bagi ibu yang mempunyai masa 6 bulan:

  1. 6 bulan sebelum jangkaan bayi lahir; makan pil perancang (Yasmin atau Microgestin) setiap hari bersama 10 mg Domperidone 4 kali sehari selama 1 minggu. Penggunaan pil perancang pada peringkat awal ini adalah bertujuan merencat penghasilan susu ibu sebagaimana proses yang berlaku di awal kehamilan.
  2. Selepas seminggu, tingkatkan dos Domperidone kepada 20 mg 4 kali sehari. Payudara akan mengalami sedikit perubahan saiz dan ini adalah normal.
  3. Teruskan kekalkan dos yang sama sehingga 6 minggu sebelum tarikh jangkaan bayi lahir.
  4. 6 minggu sebelum bayi lahir; hentikan pengambilan pil perancang tetapi teruskan dos 20 mg Domperidone 4 kali sehari. Menghentikan pil perancang pada peringkat ini akan mengurangkan aras progesteron dan meningkatkan penghasilan prolaktin pula untuk persediaan mencetuskan susu ibu.
  5. 2 minggu kemudian, ibu boleh mula mengepam setiap 3 jam. Sebaiknya gunakan pam elektrik (double pumping hospital grade brastpump )untuk mendapatkan hasil yang baik. Apabila ibu mula mengepam ibu-ibu boleh menambah makanan penggalak susu ibu dalam nutrisi mereka seperti Fenugreek (halba) dan oat. Ibu juga harus minum banyak air tetapi kurangkan pengambilan kopi (minuman berkafein) kerana kafein boleh mengurangkan kandungan air dalam badan.
  6. Pada peringkat ini susu ibu sepatutnya sudah hadir tetapi dalam kuantiti yang sedikit dan warna putih yang jernih sebelum mendapat susu sebenar selepas beberapa hari/minggu.
  7. Sebaik bayi lahir (jika boleh) ibu boleh terus cuba menyusukan bayi pada payudara ibu. Alternatif lain yang lebih baik, ibu sebenar boleh menyusukan bayinya kerana kolostrum daripada ibu adalah makanan paling baik untuk bayi baru lahir.

Persediaan bagi ibu yang mempunyai masa kurang daripada 6 bulan:

  1. Makan pil perancang (Yasmin atau Microgestin) setiap hari selama 30-60 hari bersama 20 mg Domperidone 4 kali sehari. Penggunaan pil perancang pada peringkat awal ini adalah bertujuan merencat penghasilan susu ibu sebagaimana proses yang berlaku di awal kehamilan.
  2. Selepas 30 hari, jika berlaku perubahan pada payudara (saiz bertambah, rasa tegang dan penuh) hentikan pengambilan pil perancang tetapi kekalkan dos Domperidone 20 mg 4 kali sehari.
  3. Ibu juga boleh mula mengepam. Sebaiknya gunakan pam elektrik (double pumping hospital grade brastpump )untuk mendapatkan hasil yang baik. Makan makanan penggalak susu ibu seperti Fenugreek (halba) dan oat,  minum banyak air.
  4. Sama seperti saranan di atas, ibu angkat boleh terus cuba menyusukan bayi sebaik bayi lahir.

Kes yang pernah terjadi kepada rakan saya yang mengambil anak angkat dan melakukan proses induced lactation sebulan sebelum kelahiran bayi angkatnya. Pada hari bayi dilahirkan ibu sebenar tidak mahu menyusukan bayinya (sedih sekali!) dan terus menyerahkan bayi kepada ibu angkat pada hari kedua bayi lahir…  Ibu angkat berusaha menyusukan anak angkatnya walaupun kuantiti susu masih belum mencukupi! Namun beliau berjaya mencetuskan susu ibu untuk diberikan kepada bayi angkatnya.

Ringkasnya, mencetuskan susu ibu ada 4 fasa:

Fasa 1: makan pil perancang dan Domperidone untuk membolehkan badan “meniru” proses pembentukan kelenjar mamari sebagaimana yang berlaku semasa proses kehamilan.

Fasa 2: hentikan pil perancang tetapi teruskan Domperidone untuk mencetuskan penghasilan susu ibu.

Fasa 3: memerah susu untuk menggalakkan penghasilan dan pengeluaran susu ibu.

Fasa 4: beri bayi menyusu terus daripada payudara ibu untuk meningkatkan rangsangan ke atas payudara untuk menggalakkan penghasilan lebih banyak susu.

Nasihat saya kepada ibu (ibu angkat):

  1. Susu ibu tetap makanan terbaik bagi bayi baru lahir. Sebaiknya susukannya sekurang-kurang selama 6 bulan pertama hayatnya.
  2. Ibu harus berfikiran positif, cekal, sabar dan mempunyai keyakinan yang tinggi untuk berjaya mencetuskan susu ibu. Penghasilan susu ibu bergantung kepada tindak balas hormon dan rembesan hormon bergantung kepada “arahan” daripada otak. Jadi “didik”lah otak supaya ia mahu bekerjasama dengan kita utk menghasilkan susu ibu yang mencukupi untuk bayi kita.
  3. Latih bayi menyusu terus dari payudara ibu untuk meningkatkan rangsang ke atas payudara untuk menghasilkan lebih banyak susu. Jika perlu alat SNS (rujuk rajah di bawah) boleh digunakan.
  4. Jangan perkenalkan puting tiruan kepada bayi. Walaupun ketika susu ibu masih belum mencukupi dan ibu terpaksa memberi susu formula kepada bayi, sebaiknya beri menggunakan sudu atau cawan kecil bagi mengelak bayi keliru puting.
  5. Jika masalah keliru puting berlaku lebih sukar memujuk bayi menyusu daripada payudara ibu. Kesannya payudara kurang dirangsang maka penghasilan susu akan berkurangan.
  6. Dapatkan nasihat doktor dan pakar laktasi untuk membincangkan penggunaan pil dan ubat-ubatan di atas. Kenalpasti juga kesan sampingan yang mungkin berlaku dengan penggunaan ubat-ubatan tersebut. Namun begitu ibu harus kuat, tabah dan yakin bahawa “susu ibu makanan terbaik bagi bayi”.
MEDELA Supplemental Nursing System (SNS)

MEDELA Supplemental Nursing System (SNS)

 

cup feeding

Teknik “Cup Feeding”: Bayi menghirup susu daripada cawan kecil (bukannya menuang susu ke mulut bayi)

Sumber: www.asklenore.info

Pemenang Peraduan Promosi Penyusuan Susu Ibu sempena Minggu Penyusuan Ibu Sedunia 2009

Peraduan Promosi


Maka dengan ini, dengan rasminya kami mengumumkan senarai pemenang “Peraduan Promosi Penyusuan Susu Ibu 2009”:

Hadiah Utama: ibuEiymann

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM200)

Tempat kedua: nelcyndana

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM150)

Tempat ketiga: hanz

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM120)

Tempat keempat: suzy (mamazafran)

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM100)

Tempat kelima: laila

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM100)

Tempat keenam: cici

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM70)

Tempat ketujuh: nik ha

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM50)

Tempat kelapan: aidora hashim

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM50)

Tempat kesembilan: babycomel

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM50)

Tempat kesepuluh: mamatisya

(hadiah berupa hamper barangan bernilai lebih RM50)

Komen juri: Semua entri sangat baik (sebab itu susah nak pilih pemenang). Oleh itu dengan sukacitanya Mom’s Choice mengumumkan semua peserta mendapat hadiah!

  • siti nor shah liza
  • suci delila
  • nkab
  • mommy lyna
  • anamarza
  • fieza-mamacun
  • hazimah
  • nuradilla
  • Hadiah Penyertaan: 1 set Safety Plus Breastmilk Storage Bottle bernilai RM8.90.

    Semua kos penghantaran akan ditanggung oleh pihak penaja.

    Para peserta semua, silalah emailkan nama penuh dan alamat kepada: admin@momschoice.com.my

    Mom’s Choice mengucapkan terima kasih kepada semua peserta yang mengambil bahagian. Semoga anda dan pembaca semua terus menyokong penyusuan ibu dan mempromosikan penyusuan ibu agar lebih ramai anak-anak mendapat khasiat dan kebaikan susu ibu.

    ——————————————————————————————–

    Secara rasminya diumumkan peraduan telah TAMAT. Sebanyak 18 penyertaan telah diterima. Kini tibalah masa utk fasa penilaian dan pemilihan pemenang. Juri-juri awam (pembaca umum) boleh terjah entri-entri peserta peraduan ini dan boleh tinggalkan komen pada entri mereka (komen pembaca menyumbang markah bonus kpd peserta peraduan – sebab ini peraduan “promosi” kan… hehehe). So kepada semua peserta peraduan, promosikan entri anda!

    Para pengadil sedang menerjah ke blog-blog peserta. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 1 Oktober 2009… harap maklum 🙂

    Penyertaan:

    1. siti nor shah liza
    2. suci delila
    3. aidora hashim
    4. nkab
    5. mommy lyna
    6. anamarza
    7. hanz
    8. babycomel
    9. suzy (mamazafran)
    10. fieza-mamacun
    11. cici
    12. nelcyndana
    13. hazimah
    14. nuradilla
    15. laila
    16. nik ha
    17. ibuEiymann
    18. mamatisya

    Penaja hadiah:

    penaja

    Terma dan syarat peraduan:

    1. Terbuka kepada semua penulis blog.
    2. Buat 1 entri di blog anda untuk mempromosikan Penyusuan Susu Ibu dengan cara paling menarik dan kreatif.
    3. Entri boleh ditulis dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris atau kedua-duanya.
    4. Copy & paste logo peraduan ini di permulaan entri anda.
    5. Linkkan logo itu kepada entri ini.
    6. Masukkan blog Mom’s Choice dalam blog list anda.
    7. Tinggalkan komen di sini dengan menyertakan link terus ke entri anda yang menyertai peraduan ini.
    8. Peraduan bermula 1 OGOS dan berakhir pada 22 OGOS 2009.
    9. Pemilihan pemenang akan diadili oleh para hakim yang dilantik oleh Mom’s Choice.
    10. Keputusan jemaah hakim adalah muktamad.

    SERTAI SEKARANG

    “HAPPY WORLD BREASTFEEDING WEEK 2009”

    Breastfeeding Events @ North Region

    WBW2009

    We are pleased to share on the Breastfeeding Events @ North Region during this World Breastfeeding Week 2009.

    1. “1-minute Simultaneous Breastfeeding”@ USM, Penang
    Organizer: Penang Mother-to-Mother Peer Support (MMPS) group
    Date: 01 August 2009 (Saturday)
    Time: 9.30 a.m – 1.30 p.m
    Venue: Dewan Kuliah A, USM Campus, Penang
    Admission Free. Pre-registration is required.
    Click here for more info.

    2. Sambutan Minggu Penyusuan Ibu 2009 @ Kuala Kangsar, Perak
    Organizer: Jabatan Kesihatan Negeri Perak
    Date: 04 August 2009 (Tuesday)
    Time: 8.30 a.m – 2.00 p.m
    Venue: Dewan Padang Rengas, Kuala Kangsar, Perak. (last minute action: lokasi ditukarkan ke Dewan MPKK Cawangan Sg Siput Utara
    Admission Free.

    See you there.

    “Happy World Breastfeeding Week 2009”

    Minggu Penyusuan Ibu Sedunia (1-7 Ogos 2009)

    WBW poster

    Tarikh 1 hingga 7 Ogos setiap tahun telah dipilih sebagai Minggu Penyusuan Ibu Sedunia. Tema pada tahun ini

    “Penyusuan Susu Ibu- Tindak balas Penting Ketika Bencana. Sudahkah Anda Bersedia?”

    (Breastfeeding – A Vital Emergency Response. Are You Ready?)

    Rasional

    • Kanak-kanak merupakan golongan yang paling mudah terdedah kepada bahaya ketika bencana berlaku – bilangan kematian di kalangan anak kecil boleh meningkat dari 2 ke 70 kali ganda lebih tinggi dari kadar purata kerana terdedah kepada penyakit cirit-birit dan pernafasan serta malnutrisi.
    • Penyusuan susu ibu adalah kaedah keselamatan nyawa dan perlindungan yang paling baik terhadap bayi kecil. Bahkan dalam keadaan bukan darurat sekalipun bayi berumur 2 bulan ke bawah dan tidak menyusu susu ibu adalah berisiko enam kali ganda untuk menghadapi kematian.
    • Bencana boleh berlaku di mana sahaja. Apabila bencana berlaku, segala kebiasaan akan dimusnahkan. Ini akan mengakibatkan keadaan di mana penjaga bayi terpaksa bertungkus lumus untuk menghadapi suasana kecemasan dan bayi-bayi akan mudah terdedah kepada penyakit dan kematian.

    Anda boleh baca lebih lanjut dan muat turun poster, kalendar dan bahan WBW 2009 di website http://worldbreastfeedingweek.org/

    Relaktasi

    Definisi relaktasi (relactation) menurut Dr. Jack Newman,

    Relactation refers to restarting breastfeeding with the same baby after it has been stopped for some reason.

    Sebab-sebab sesetengah ibu berusaha untuk relaktasi adalah kerana bayi tidak sesuai dengan susu formula, masalah kesihatan bayi, kekesalan kerana berhenti menyusukan bayi terlalu awal atau mungkin kerana perubahan tugas sepeti berhenti kerja dan menjaga bayi sepenuh masa.

    Usia 6 bulan ke bawah adalah usia yang realistik untuk kejayaan relaktasi namun ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi jika usia bayi lebih daripada 6 bulan.

    Dalam usaha untuk menjayakan relaktasi, ada 2 perkara yang perlu diambil perhatian:

    1. memujuk bayi untuk kembali menyusu daripada payudara ibu;
    2. mencetuskan penghasilan susu (jika susu sudah “tiada”) atau meningkatkan penghasilan susu (jika susu ibu kurang).

    Kebarangkalian untuk kejayaan relaktasi bergantung kepada beberapa faktor:

    Faktor #1 – Pengeluaran susu sebelum berhenti

    • Jika ibu pernah menghasilkan susu yang banyak sebelum berhenti menyusu dahulu, kemungkinan untuk menghasilkan susu semula adalah lebih tinggi.
    • Namun begitu jika bayi berhenti menyusu dahulu kerana ibu “kurang susu”, ibu masih boleh mencetuskan susu semula kerana kemungkinan “kurang susu” berlaku kerana kesilapan teknikal.

    Faktor #2 – Berapa lamakah bayi sudah berhenti menyusu daripada ibu?

    • Semakin lama bayi sudah berhenti menyusu, semakin sukar untuk memujuknya kembali menyusu daripada ibu.
    • Memang lebih sukar untuk memujuk bayi yang lebih besar untuk kembali menyusu daripada ibu kerana kebiasaan yang “selesa” dengan penyusuan botol dan susu formula.
    • Namun begitu ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi, walaupun tidak berjaya untuk menyusu secara eksklusif tetapi sekurang-kurangnya sedikit itu lebih baik daripada tiada.

    Faktor 3# – Berapa lamakah tempoh bayi pernah menyusu daripada payudara ibu?

    • Semakin lama tempoh bayi pernah menyusu daripada ibunya semakin mudah untuk memujuknya menerima susu ibu semula.
    • Jika bayi pernah menyusu secara eksklusif  selama 16 minggu (4 bulan), lebih mudah untuknya kembali menyusu daripada ibu berbanding bayi yang hanya menyusu 2 bulan sahaja.
    • Namun sekali lagi ditegaskan, ibu-ibu masih boleh berusaha untuk relaktasi.

    Faktor #4 – Kesediaan ibu.

    • Relaktasi memerlukan kesediaan yang bersungguh-sungguh daripada ibu.
    • Ibu yang tidak bekerja memang lebih mudah untuk relaktasi kerana relaktasi memerlukan usaha dan kesabaran yang tinggi.
    • Sesetengah ibu yang bekerja mengambil cuti panjang untuk menjayakan relaktasi.

    Bagaimana caranya?

    1. Relaktasi apabila bayi bersedia menyusu daripada payudara ibu.

    • Jika bayi dapat menerima puting payudara ibu maka usaha relaktasi menjadi lebih mudah.
    • Bagaimana melatih bayi menerima payudara ibu semula?
    1. Kebiasannya ibu-ibu mula melatih bayi menerima payudara ibu pada waktu malam sebelum tidur;
    2. Tawarkan puting payudara ibu pada ketika bayi dalam keadaan relaks, tidak terlalu lapar, tidak terlalu mengantuk, dalam bilik yang agak gelap, dan tiada gangguan bunyi bising;
    3. Ambil masa untuk mendakap, membelai dan mengusap bayi dengan lembut dan mesra;
    4. Jadikan sesi penyusuan sebagai sesi yang membahagiakan;
    5. Jika bayi menolak payudara ibu, jangan berputus asa, bersabar dan cuba lagi.
    6. Jangan memaksa bayi menerima payudara kerana ini menyebabkan bayi stress.
    • Ada 2 paten penerimaan bayi terhadap payudara ibu;
    1. bayi menghisap puting payudara ibu untuk ketenangan seolah-olah seperti menghisap pacifier (puting kosong) dan bayi tidak kisah dengan pengeluaran susu ibu yang sedikit.
    2. bayi menerima payudara ibu kerana merasa ada susu dihasilkan tetapi berhenti sebaik penghasilan susu berkurang.
    • Paten 1. Jika bayi hanya menghisap payudara untuk menenangkannya, ibu-ibu wajar memberhentikan pemberian puting kosong secara perlahan-lahan.  Gantikan dengan penyusuan daripada payudara ibu.
    • Namun begitu ibu masih perlu menggunakan lactation aid (sejenis peralatan khusus) yang diisi dengan susu formula.
    • Biarkan bayi menghisap payudara ibu untuk merangsang pernghasilan susu ibu.
    • Jika susu ibu dihasilkan dengan baik, kurangkan pengaliran susu melalui lactation aid.
    • Paten 2. Sebaliknya jika bayi menghisap payudara ibu kerana mahukan susu ibu, lactation aid yang diisikan susu formula boleh digunakan.
    • Susu formula di dalam lactation aid perlu diberikan supaya bayi tidak mengamuk kerana kekurangan susu.
    • Rasionalnya ialah jika bayi mengamuk dia mungkin menolak terus payudara ibu maka rangsangan terhadap payudara ibu tidak dapat dilakukan.
    • Jika bayi terus mengamuk dan tidak mahu menyusu lagi daripada payudara ibu,  jangan putus asa… tawarkan susu formula kepada bayi tetapi beri bayi minum menggunakan sudu/cawan dan bukannya botol dan puting tiruan kerana bayi akan keliru puting dan usaha menggembalikan bayi kepada payudara ibu akan terganggu.
    medela sns

    MEDELA Supplemental Nursing System (SNS)

    2. Relaktasi apabila bayi tidak mahu menyusu daripada payudara ibu.

    • Jika bayi tidak mahu menyusu daripada puting payudara ibu, harapan ibu adalah kepada usaha peningkatan penghasilan susu ibu.
    • Jika susu ibu bertambah kemungkinan untuk bayi kembali menyusu daripada ibu adalah lebih cerah.
    • Atau sekurang-kurangnya ibu boleh memerah susu dan memberikannya kepada bayi.
    • Dalam pada itu ibu boleh melatih bayi secara perlahan-lahan untuk kembali menyusu terus daripada ibu.
    • Bagaimana meningkatkan penghasilan susu?
    1. perah/pam dengan kerap
    2. makan makanan berkhasiat dan seimbang
    3. makan makanan penambah susu seperti Fenugreek
    4. menggunakan ubat-ubatan (minta nasihat doktor) seperti Domperidone (motilium)
    5. kurangkan stress
    6. berfikiran positif

    Kesimpulan: Relaktasi bukanlah usaha yang mudah. Ia boleh mengambil masa secepat 2 minggu atau selewat-lewatnya sebulan untuk berjaya atau langsung gagal. Namun ibu-ibu wajar berusaha dengan yakin dan bersungguh-sungguh jika benar-benar mahu menjayakan penyusuan semula kepada bayi. Minta nasihat doktor atau pakar laktasi untuk bimbingan yang lebih sempurna.

    Sumber: The Ultimate Breastfeeding Book of Answers by Jack Newman, M.D., and Teresa Pitman; kellymom.com, naturalchildbirth.org, idahopublichealth.com

    Risiko yang mungkin dihadapi bayi tidak diberi Susu Ibu

    Berikut adalah senarai risiko penyakit/masalah yang mungkin dihadapi oleh bayi yang tidak diberi susu ibu hasil kajian pakar:

    1. Perkembangan kognitif dan kecerdasan.

    • Perkembangan otak bayi belum sempurna sebaik dilahirkan, malah pembentukan dan perhubungan sel-sel saraf berkembang pesat dalam 3 tahun pertama hayatnya. Apabila proses ini selesai, sel otak boleh mati namun tidak akan berganti. Susu ibu yang memang khusus untuk bayi manusia mengandungi semua nutrien yang diperlukan untuk perkembangan otak bayi untuk mencapai potensi maksimum. Sebaliknya susu formula tidak mengandungi semua nutrien tersebut (malah kita tidak mengetahui dengan tepat apakah kandungan sebenarnya!)
    • Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang diberi susu ibu ketika bayi menunjukkan skor yang tinggi dalam ujian kepintaran.
    • Para pengkaji juga mendapati kanak-kanak yang minum susu ibu dalam jangka waktu lama menunjukkan skor kepintaran yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak yang minum susu ibu dalam jangka masa singkat.

    2. Diabetes.

    • Diabetes jenis I (yang diwarisi secara genetik) biasa dikesan di kalangan kanak-kanak . Kajian ke atas kanak-kanak yang tidak diberi susu formula (sekurang-kurangnya sehingga umurnya 1 tahun) mendapati bahawa kanak-kanak tersebut mempunyai kebarangkalian lebih rendah untuk menghidap diabetes.

    3. SIDS (Sudden Infant Death Syndrome).

    • SIDS ialah situasi kematian mengejut bayi, biasanya ketika tidur. Tidak diketahui penyebab terjadinya kematian begini. Namun begitu kajian menunjukkan bayi yang diberi susu formula lebih tinggi risiko terjadinya SIDS.

    4. Masalah pernafasan.

    • Peningkatan penyakit asma di kalangan kanak-kanak amat ketara pada masa sekarang. Tidak dinafikan faktor persekitaran menyumbang kepada peningkatan tersebut termasuk pendedahan kepada pencemaran udara dan pertambahan bilangan kanak-kanak di nurseri, tadika serta pusat jagaan mendorong pendedahan kepada virus pada usia muda.
    • Kajian menunjukkan pemberian susu formula kepada bayi meningkatkan risiko kepada asma dan juga masalah pernafasan lain seperti respiratory syncytial virus (RSV). Kanak-kanak ini juga lambat sembuh berbanding kanak-kanak yang diberi susu ibu.

    5. Jangkitan telinga.

    • Jangkitan telinga agak biasa terjadi di kalangan kanak-kanak. Kajian mendapati risiko terjadinya otitis media (jangkitan telinga) lebih tinggi di kalangan kanak-kanak yang diberi susu formula.
    • Jangkitan telinga sangat sakit bagi bayi/kanak-kanak dan  boleh menyebabkan komplikasi lain – pengumpulan cecair di dalam telinga dalam jangka masa yang lama akibat jangkitan itu boleh menyebabkan masalah pendengaran dan perkembangan pertuturan pada kanak-kanak tersebut.

    6. Kanser.

    • Kajian mendapati kanak-kanak kecil yang minum susu formula mempunyai risiko lebih tinggi menghidap kanser pada usia mudanya.

    7. Jangkitan saluran pencernaan.

    • Tidak dapat dinafikan masalah sistem pencernaan berkait rapat dengan apa yang dimakan. Pemberian susu formula meningkatkan risiko terhadap cirit birit dan lebih buruk lagi mengalami fasa penyembuhan yang perlahan. Ini adalah kerana apabila bayi mengalami cirit birit dan muntah-muntah, doktor selalu menasihatkan supaya mengurangkan pemberian susu formula dan banyakkan minum air (untuk mengelakkan kekontangan). Kurang menyusu bermakna kurang nutrien diperoleh bayi. Sebaliknya bayi yang minum susu ibu masih boleh terus menyusu. Oleh itu bayi akan mendapat nutrien yang cukup dan juga antibodi yang akan membantunya membunuh kuman yang menyebabkan jangkitan pada saluran pencernaannya.
    • Bayi yang minum susu ibu juga jarang-jarang mengalami sembelit sebaliknya bayi yang minum susu formula sering mengalami masalah pembuangan air besar.

    8. Keberkesanan vaksin.

    • Pemberian susu formula mengurangkan keberkesanan pemvaksinan dengan mengurangkan respon bayi terhadap penghasilan antibodi di dalam badan.
    • Sebaliknya bayi yang minum susu ibu memberi respon yang baik kepada pemvaksinan dan menghasilkan lebih banyak antibodi di dalam badannya.
    • (Catatan peribadi: pemvaksinan ialah kaedah imunisasi dengan cara menyuntik vaksin ke dalam badan. Suntikan vaksin akan merangsang sel darah putih menghasilkan antibodi untuk melindungi badan daripada jangkitan penyakit.)

    9. Perkembangan rahang dan otot muka.

    • Adakah anda menyedari bahawa teknik hisapan bayi yang minum melalui botol (susu formula) berbeza dengan bayi yang minum susu ibu daripada payudara ibunya? Sesetengah orang mengakui bahawa bayi yang minum susu ibu dapat dikenal melalui pipinya yang cantik membulat!
    • Perkembangan rahang, otot muka dan pipi ini akan ketara kepentingannya apabila bayi ini membesar menjadi kanak-kanak nanti kerana bayi yang minum susu ibu apabila besar kelak kurang memerlukan rawatan pergigian berbanding kanak-kanak yang minum susu formula.
    • Penyusuan ibu menjadikan pembentukan rahang dan otot muka terbentuk dengan baik dan seterusnya menghasilkan rahang yang cantik dan gigi yang tersusun rapi.

    10. Obesiti

    • Bayi yang minum susu formula juga terdedah kepada masalah obesiti (kegemukan) pada usia muda (kanak-kanak dan remaja).

    Kesimpulan: banyak lagi masalah kesihatan lain yang boleh berlaku apabila bayi tidak diberi susu ibu dan diganti dengan permberian susu formula. Ini termasuk eczema, masalah jantung, alergi, kolik, meningitis dan sebagainya.

    [Nota peribadi: Susu ibu diciptakan spesifik untuk tiap-tiap bayi di dunia, mengandungi semua yang terbaik untuknya.]

    Sumber:  The Ultimate Breastfeeding Book of Answer, by Jack Newman M.D and Teresa Pitman.

    Selamat Datang
    Selamat Datang ke laman blog Mom's Choice. Semoga bakal ibu (dan bapa) mendapat manfaat daripada pengkongsian ilmu berkaitan Penyusuan Ibu dalam laman ini.
    Takwim
    June 2017
    M T W T F S S
    « Jun    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
    Tags